Alla inlägg under juni 2011

Av Malin - 27 juni 2011 21:33

Jaa, då sitter jag här igen.

Halv nio var jag hemma i söndagsmorse. Jag fick sova en stund och sen var det bums ut i trädgården och klippa gräs och häck.

Ja, vi lyfte bort trädäcket också, det ska fixas till så det ser snyggt och fräscht ut igen..

Vi kanske köper nytt virke och rent av gör ett nytt trädäck, men det visar sig senare!

Men vilket as till att vara tungt!

Jag fick ta till alla små muskelfibrer jag hade för att orka!


Blött virke.... bär det inte.


Och knut har blivit förkyld den stackarn.

Det är säkert rädslan och oviljan av att fixa fasaden som kikar fram ;)

Nejdå, han är bara en liten klenis just nu :D


Och ingen hörapparat blev det.

Nej, jag ska köra med kortisonnässpray ett år först, eller tills det ger effekt för att sedan gå på en kontroll om ett år, för att se om hörseln blivit lite bättre.

Blir den inte det, jamen då blir det hörapparat.

Jag är rätt nöjd med det.

Kände mig nog inte redo för en hörapparat just nu. Trots allt.


Dock lite nervös över bieffekterna som kan bli av sprayen... lättare att blöda nässblod, lite beroende av det, tappa luktsinnet...

mja... =/


Jahapp, om jag ska ta och slappa lite innan sängdags.



Av Malin - 23 juni 2011 23:21


Ja, härliga dagar var det. Just nu sitter jag på arbetet och reflekterar lite över veckan som gick där.

Varmt, fruktansvärt trevligt, alldeles för mycket mat och tänk vad bortskämd man kan bli så fort!

Så fort man blev sugen på något, var det bara att gå och ta det man ville ha.

Very nice!


Lite bilder kanske?


Först, lite bilder på hur vi bodde. Det var ett fruktansärt vackert och trevligt hotell. Jag rekommenderar det varmt!

Kalithea Horizon Royal, även kallad Kalithea Mare. Go there!


         

Hela hotellområdet hade denna höga standard. Supersnygga och alltid rena rum.

Toaletterna var de ställena som jag blev mest överraskad över, för de lyckas alltid bli lite...ofräscha på hotell jag varit på. Inte här :)

Dock...kändes det lite äckligt att slänga pappret man använt, i en hink bredvid toaletten, istället för i den.

Men har man kassa avloppsrör, så har man.


 

Vackra, vackra växter, överallt.


 

Drinkar liknande denna var ett vanligt förekommande fenomen ;)

Dock tror jag Sex on the beach var mest populär hos oss :P

Och Vodka Lemon. Yummie!


 

Vi pallrade oss ner till stranden nedanför hotellet en dag, naturligtvis. Man kan ju inte åka utomlands utan att ha badat i havet!

Och jäääklar vad härligt det var!

Och jag som är en riktig badkruka! Men havet...oh yes. Där kunde tillochmed jag flyta.

Dock.....måste jag medge att jag hela tiden var rädd för att små maneter skulle komma och göra mig illa... (i know...en liten mes är jag allt...)


 

Dock gjorde vi en tur till Faliraki några km bort och tog oss en båttur som åkte runt till olika vikar, och där var jag minsann inte rädd alls. Nehejnej, där njöt jag i fulla drag!

Dock....hade inte knut möjlighet att följa med. Det var det enda negativa på den dagen.

Vi snorklade och badade hela dagen. Kaptenen spelade musik hela tiden och det var riktig feststämning!

Vi fick vattenmelon efter första doppet och jag kan säga att efter att ha fått saltvatten i munnen..... oboy, då var melonen god!


 

Hela gänget inne i Rhodos stad.

Wonderful!


 

Min fina moster och jag :)

Herregud, här var jag ju en riktig blekfis!


 

På den lite finare middagen vi var på några dagar senare var huden en gnutta fräschare :)

En kväll kunde man reservera bord på A la c arten och då serverade de oss hela kvällen. Istället för att man får äta på buffén som man gör annars.

Väldigt, väldigt fint var det.


 

Mitt snyggo till karl när han var lite bättre i magen ;)


 

Kristina hittade sitt riktiga place!

Oboy, vilket smile!


Ja, där har ni vår semester.

Först tänkte jag skriva ett inlägg för varje dag men äh, ni vill ju bara ha godbitarna, eller hur??

( och.....så hade jag inte tiden för att göra det ;) !...)


Så...back to the real world.

Vi kom hem 12 på måndagen och jäääklar vad trötta vi var.

Efter att ha flygit hela natten och sedan åkt både tåg och buss kändes kroppen hyfsat mör. Vi hivade i oss lite föda och sen flydde jag upp till sängen medans knut tog soffan. Där somnade vi.

Från 13.15 till 18.15 däckade vi.

Jag har aldrig sovit så hårt någon gång.

Det är jobbigt att resa!

Men....jag tackar gudarna för Earplanes, utan dem kan jag inte resa.

Dock, var jag tvungen att pilla för mycket strax innan landning på Rhodos så en par tårar kom det ändå, men hemrsan gick som tur var mycket bättre.


Och, Emelie, det är tur du bor i Sthlm och drar upp trevligheten ett par snäpp eller tjugo.

Jävlar anamma vad sne jag blev när vi tänkte dricka en kopp kaffe innan alla spreds för vinden på Arlanda.

Fiket hade nyss öppnat och det var i princip bara vi där, alltså, många toma bord.

Alla hade inte hunnit sätta sig än så vi satt fint och väntade ( resor är inte snälla mot våra magar, om vi säger så ;)

Ja, iallafall, efter en stund kommer tjejen bakom kassan fram och säger:

"Nu måste ni faktiskt beställa något, ni tar upp ganska mycket plats"

Say what?!

Jag trodde inte mina öron och kände mig rätt seg  men moster sa enkelt att vi väntade på hela sällskapet.

"Ja, vadå, ska ni ha gemensam nota eller?"

Då var jag en halv sekund från att kliva upp och gå därifrån.

Sura, oförskämda, näsvisa vrak!

Vilket sätt att behandla gäster! Sncka om att  vara totalt tappad i att vara service-minded.

Det är vi som gör att du får lön, sura kärring.


Hur som haver köpte vi, kaffesugna som vi var, en dyr satans kopp cappuchino.

Den var inte ens god.

Jag önskar jag minns namnet på fiket, så ni slapp gå dit.

Usch.


Dock, är allting dyrt på Arlanda, det vet jag, men det gjorde bara grädden surare, om vi säger så.


Jamen om vi tar och lättar upp stämningen!

Snart ska jag lägga mig för att avsluta min jour halv åtta imorgon.

Jag ber till gudarna att vi får sova. Inatt fick vi kliva upp och det var absolut inte kul. Dock har jag lätt för att somna men jag tycker synd om både min kollega och röntgenläkaren, de har mycket svårt att somna om.


Imorgon ska jag hem och kramas och sedan måla klart fogarna i köket.


Och på måndag blir det läkarbesök för att bestämma vilken typ av hörapparat jag ska få.

Det ska bli så skönt att höra ordentligt...


 

Den här kakan bakade jag till jouren nu i midsommar.

Lite trevligt ska man ha trots att man jobbar!

Av Malin - 10 juni 2011 18:58

I fikarummet på jobbet visade mätaren 50 grader varmt.

Tok!

Värmen knockade mig när jag stegade ut från röntgens svala rum.

Men jag är inte ledsen :) Det är ju supernice!


 


Och dagen har varit riktigt härlig!

Eftersom halav styrkan gick på semester idag hade det köpts tårta och glass. Gott!

Roliga patienter hade vi också, lagomt många dessutom.

Iochförsig, vi slogs nästan om dom ett tag men...vad gör väl lite tävlingsanda??

;)


Och jag hade en sån gullig liten gubbe.

Han låg och väntade ute i korridoren och när jag kom dit med en annan patient ropade han på mig, jag gick dit, böjde mig ner och frågade vad det var..

"Den här får du!" sa han med uppriktig lycka.

I handen hade han en välanvänd snus...

"hrm..jaa...haa, ja, men stoppa den i den här så tar jag den..."


Haha...dementa är roliga och söta ibland :)



Ikväll ska det packas! Och mysas :)

Och på söndag bär det iväg, halv tolv kommer vår ärade chaufföre Hasse för att köra oss till första anhalten, bussen i Lunde.

Yeeey!


Nä, men om man ska ta och måla lite fogar och kanske duscha av sig en hel dags värme.


Sol på er!

Av Malin - 9 juni 2011 19:14

Det är ena attans utomlandsgrader nu, så hett och kvavt det är.

Men skönt på samma gång!


Och jämför graderna mellan röntgen och utomhus...ja, det skiljer världar!

Folk kommer in till oss bara för att svalka sig och både personal och patienter pustar ut när de kommer ner.


Men bussen hem idag...jävlaranamma vad varm den var!

Ventilationen måste ha varit trasig för chauffören försökte köra med dörren öppen så ofta han kunde.

Man såg hur graderna ökade genom att se hur många knappar han öppnade på skjortan.

:P


Nä ni, nu ska jag måla lite fogar, lyssna på musik och hoppas att huvudvärken försvinner!



 

Det här behöver man inte på måndag! :D

Av Malin - 8 juni 2011 21:12

 

Så jäkla bra symaskin jag fått!

Så lättsam och ordentlig. Love it!


Så nu har knuts byxor blivit uppsydda och mitt favoritlinne är lagat, så elastisk söm har jag provat, jäkla enkelt :D


Annars räknar jag ner! Snart, alldeles snart får jag börja packa :)

Jag köpte solskydd idag, plus mina icke-att-förglömma Earplanes.

Och så blev det ett par silikonproppar eftersom jag numera inte får ha vatten i öronen.


Och här är blomman jag fick av mamma och pappa. Den är annorlunda men väldigt fin :)

Dock vet jag inte vad blomman heter... den stora vita bollen...


 


Det är skönt att jobba, på riktigt!

Även fast en del av personalen helst inte frågar mig saker än, mest radiologerna.

Vilket jag kan förstå, men det svider lite. Jag hatar stämpeln "färsking".



Jag är SÅ sugen på hund!

Ni kan inte förstå hur mycket det kliar i ryggraden efter att få ha en liten goding till schäferflicka bredvid mig.. Goa med, uppfostra och ta fina bilder på!


 


Så kloka ögon och så alert! Vackra färger och ja.. you name it. De är så härliga!


 

Så stora öron, så söta vappisar!



Tror ni jag är sjuk i dom??

Åh...



:)





Av Malin - 7 juni 2011 19:13

Ja, nu ska jag ta och skriva av mig lite!


Det blev seminarier och genomgång av kursutvärderingar på måndagen och tisdagen. Oscar fick vara den tekniskt begåvade en sista gång (projektorn kunde ibland få för sig att inte hitta rätt "kanal") och vi hade en sista hetsig diskussion.

Typiskt oss.

Det är precis som lärarna säger, vi ahr varit en livlig klass. Alla har åsikter och många av oss har svårt att kompromissa eller vara tysta.

Så det har varit jäkligt roligt samtidigt som man har slitit sitt hår ibland av irritation.


På tisdagskvällen gick vi på Socialize och åt middag. Och hela klassen utom en kom dit! Jättekul!

Jag åt 4 potatisklyftor, 2 grillspett och en stor köttbitt med en miniskål nässelaioli. Och det var allt. Men jag gick ju inte hungrig därifrån..

Men jag kommer nog inte gå dit igen.


Efter det hade Rebecca fest och även där kom många för att ses en sista gång.

Superkul hade vi och jag tror jag lyckades lura i Rebecca en hel del glas vin ;)


Morgonen efter (med betonghjälm....) gjorde vi oss riktigt examensfina och ringde efter min babe som fick trixa sig till oss då regnet öste ner, iallafall då jag ringde! Dock var vägen nästan torr när han lyckats komma fram :)


Som examensfika (ja, vi var i klassrummet, riktig lågstadiestyle!) hade vi skrapat fram ost & kex med frukt, kasslersallad, mazarinkaka, köpta (.... :(... ) muffins, chokladbollar, digestivekex, kaffe och dricka...ja, jag lär ju ha glömt en del men det var lagom mycket :)


Solveig höll tal, de fick en tavla, samma foto som i förra inlägget, blommor och sen kom det bästa på hela examensdagen... stipendieutdelning från Vårdförbundet!

Jag tänker vara ärlig... jag hoppades och trodde att vi skulle få det... men icket.

Råbert och Marie, som skrev om strålskydd vid interventionella undersökningar fick det istället, trots att bara Råbert var medlem!

Trots den sura smaken det misslyckandet gav så var jag glad för dem och det var rätt uppsats som fick stipendiet. Helt rätt :)


Efter att vi städat upp gick jag ÄNTLIGEN ut från VVH för sista gången.

Härliga känsla!


Ut på Ersboda för liet shopping och sen skulle vi möta moster på ett fik nere på stan.

Vi tänkte att egentligen är det rätt onödigt att vi fikar när vi dessutom ska äta middag ute senare på kvällen.

Jaja, moster kanskle ville förgylla vardagen...

Ha!

Moster kommer intravandes, börjar rycka i stolarna och säger att vi måste nog byta bord, vi blir fler..

Jaja, det är väl barnen tänkte jag och så kommer momma och mamma!

Vilken överraskning!


Vi åkte till hörnet för att fräscha till oss. Sen blev det buss in till stan igen.

Mycket bekvämt!

Vi åt middag på Vita Björn. Fruktansvärt god mat!


 

 


Underbart väder, många skratt, bästa sällskapet och supergod mat. Kan det bli bättre?


Dan efter resulterade i en tokfull bil av saker och folk :)

Och ett vansinnesutbrott på bilister och annat på vägen hem. Ja, det var jag som körde och jag gör det bara för att inte tappa erfarenheten. Jag gillar det inte.

Och det är kanske just det som är problemet. Ogillar man något brukar det resultera i att det blir ett dåligt utfört jobb.

Meen...vi tog oss hem hela och ....inte så glada kanske men iallafall inte gråtfärdiga.


Min pappa och bror skulle komma från ström lite senare på kvällen och sen skulle vi grilla.

Det är så roligt med fullt hus!

Vi har inte det så ofta nämligen och det märks!

Det saknas kuddar och stefan fick en tillfällig sängplats nere i vardagsrummet.

Men finns det hjärterum finns det stjärterum :)


Och jag fick en Singer som examenspresent!

Yihaa! Som jag har längtat efter en symaskin! Dock har jag inte haft tillfälle att prova den än, men jag har samlat några plagg som ska få den väl valda titeln "premiärhög".


Momma och stefan åkte hem på fredagen efter att vi ätit middag. Stefan har hundarna att utfodra och momma skulle få besök.

Mamma och pappa var bjudna på middag hos uppsatskamraten och jag hade lovat att vara chaufför.

Tokjag!

03.00 ringde jag för att höra om de gått och lagt sig utan att säga till mig, även fast jag visste att de absolut inte gör sådant, att de mycket väl fortfarande har roligt.....

Men ögonlocken var så tunga och tvn var inte ett dugg trevlig att titta på. Som den sällan är.

Dumburk.


Iallafall.... som ett gäng tonåringar satt de och spelade kort när vi kom dit, mamma kom ut på bron och vnikade att vi skulle komma in. Trötta som vi var trodde jag att jag skulle dåna av på plats men in gick vi. Och de är trevliga människor, såhär i efterhand önskade jag att jag varit piggare :)


Mycket trevlig examensvecka och härlig ledighet!


Snart närmar sig Rhodos och vi LÄNGTAR!

Checklista är skriven och pengar är beställda från banken.

Snart så!

Och jag såg den finaste resväskan...den var rosa, men inte flickigt rosa utan djuprosa och kvinnligt bra.

Meeeen...vi ska ju klara oss med EN väska och det är rätt onödigt att köpa en resväska bara för en vecka utomlands.


Så...nu ska jag fixa sommarbenen :D

(och leta fram en tidning från återvinningen som jag uppenbarligen var för snabb att slänga....den har bara legat framme en vecka......)


 

Jag fick den finaste orkidén av moster och anders.... Jag ska vårda den med mitt liv :D

 

 

Min favoritblomma....

 

 

Passande bubbel för en trött student!

Törlejj = tokless!

 

 

Världens finaste momma som fick mycket snygga ögonbryn på fredagen :)

 

 

Vita Björn.... Go there!

 

 


Av Malin - 5 juni 2011 23:15

   


(Jag SKA skriva... snart! ;)

Ovido - Quiz & Flashcards