Alla inlägg under mars 2011

Av Malin - 31 mars 2011 14:44

Jag blir så glad när ni lämnar ett litet avtryck, ni är så goa !


Ja, otoskleros? Vet ni vad det är?

Det visste faktiskt inte jag heller. Jag kände igen det när mamma sa namnet, att öronläkarna i Östersund pratat om det när jag var yngre men efter ett tag viftat bort det.

Det är en sjukdom i örat som drabbar specifikt benet i innerörat som omvandlas och blir hårt. Stigbygeln, som är det minsta hörselbenet och sitter i ovala fönstret blir med tiden alltmer trögrörlig. Det resulterar i en hörselnedsättning av s k ledningshindertyp, dvs innerörefunktionen är oftast helt normal.

Man kan också drabbas av tinnitus.


Det bästa är att det går operera!

De går in och tar bort den riktiga stigbygeln och byter ut den mot en protes i titan och plast.

Och detta i lokalbedövning. Wonderful!

Hur häftigt är inte det?!

Och då kan jag kanske äntligen HÖRA vad folk säger till mig utan att alltid behöva titta på dem eller koncentrera öronen av mig.


Dock, går jag lite i förväg. Jag har inte ens träffat distriktssköterskan än!

Jag kanske bara har riktigt dålig hörsel, som inte går göra något åt, utan att använda hörselapparat.

Nej, jag ska kämpa om det visar sig att jag har Otoskleros.


Jag läste nyligen att de som fått diagnosen verkligen fått tjata om både hörselapparat och operation.

Trist att det ska behöva vara så.

Men jag gissar att jag kommer få vara väldigt envis den här gången. Oavsett diagnos.



Nu ska jag göra en liten beräkning, jag har ju mätat husväggen! ;)


Och vet ni vad?

Jag & Linda har skickat in uppsatsen till handledarna :)

Vi har bara finputsning kvar nu!



 


Av Malin - 30 mars 2011 19:34

Ja! Äntligen har jag fått baka!


Just nu står kokostoscan och svalnar, sen ska den skäras upp i snygga bitar och läggas i en form för transport till Bjärtrå :)


Och så har vi deklarerat också. Duktiga är vi och för det får vi belöning :)

Ja, det är skönt att få tillbaka på skatten och inte behöva betala tillbaka.

Huvva, jag har sluppit det änsålänge *ta i trä*


Och naturligtvis har jag suttit och förlustat mig på Bagaren & Kocken.

Men gösse vad mycket roligt det finns! Samtidigt som det finns fruktansvärt mycket onödiga saker, som brödnaggare... vad är det för fel med en gaffel?

Jag kan ha missat något men jag tror en gaffel duger fint.


Men!

Jag hittade massor med saker jag vill ha!


   

           


Det är avsvalningsgaller

cupcakesformar i storpack

dekorsprits i MYCKET bättre format

en vispskål som inte rör sig men ändå är praktisk att använda med en hand tårtbottensskärare...jag har inte blivit kamrat med lång knivar. Det är en teknik att hålla kniven i rätt vinkel !

Spatel för "å klin på" choklad och annat gott ovanpå kakan :)

En mortel för att få fram alla goda kryddor.....Mmmmm

Och naturligtvis en våg, som jag har försökt skaffa nu en längre tid men inte lyckats med. (som vanligt)


Ja, där har ni ytterligare en önskelista. (Det börjar bli mycket nu...)


Nu ska jag prova skära i min lilla kaka och ta lite fina bilder :)


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨


Såhär blev det :)

Skära får jag göra när den blivit ännu kallare.


  Nästa gång:


Red Velvet Cupcakes


(ni kan inte ha missat att jag ska baka dom.. ;)




Av Malin - 30 mars 2011 15:04

Ja, nu har vi kommit igång med den sista delen på rapporten.

Diskussionsdelen.

Det är inte lätt ska jag säga! Nu ska vi vara kritiska till det vi gjort och styrka resultaten med andra författare och gud vet vad.

Som sagt, vi har kommit igång iallafall. Och som Linda säger, vi är snart klara!


Skit i det nu, ikväll ska jag baka!

:D

Jag ska göra mommas kokostosca, ska ta lite bilder också, och soms agt, den här gången ska den bli snyggare!


Och nästa vecka ska jag göra Red Velvet cupcakes, jag kan knappt bärga mig!

Och dessutom, har jag blivit lite sugen på att göra leilas Wedding cupcakes.

Det är chokladmoussefyllning i dem!

Så..vad vet man, jag kanske gör 3 sorter till påsk ;)


 


Ja, annars då?

Utöver allt baktjat jag kör med.

Det händer inte så mycket annat än skrivandet på c-uppsatsen, bakfunderingar och renoveringsplanering.

Och nej, jag har inte mätat väggen än. Jag ska börja med det imorgon hade jag tänkt. Små etapper här och var. Jag ska börja med utsidan på farstun :)


Jag tränar regelbundet nuförtiden, varje dag faktiskt. Och det har nästan blivit ett beroende :)

Men det är ju nästan positivt..?

Jag tror inte jag kommer luta över åt det farliga hållet, det är jag för lat för.

Nä, det är en bra nivå nu, 30-45 minuter varje dag.


Men samtidigt så syn dar jag då och då nu också. Ett digestive-kex här och var och som ikväll, lite ostbågar till Greys :)


Jag har påbörjat mitt fixa-öronen-projekt. Men jag måste ändra tiden jag fick hos distriktssköterskan för naturligtvis ska vi ha handledningstid just den dagen.

Och det för övrigt, kommer bli den mest onödiga dagen ever.

buss 3 timmar - samtal i 30 minuter - buss 3 timmar.

Bra!


Men som sagt, vi är snart klara.

Och snart är det påsk! Härligt med lite semester i buan.

Mitt paradis!

Så fort man sätter sig i bilen och åker dit sätts stressen på Paus.

Det är så himla skönt. Allt är tyst, huvudet varvar ner och klarar av att sortera saker man annars inte fixar att tänka på.

Och alla den goa maten tillsammans med underbart sällskap.

Det kan inte bli så mycket bättre :)


Oojoj, nu måste jag sätta igång med bilagorna. De ska vara klara tills imorgon!



 


Av Malin - 29 mars 2011 09:11

Ja, idag höll jag mig kvar på bussen :)


Men jag sitter och skäms över att vara ungdom. Nyss glömde chauffören att öppna bakdörren och vad gör killen som ska av?

Jo, gapar irriterat. Till vilken nytta?

Trist säger jag.


Och som vanligt får jag inte betala från Frånö. de kanske inte vet hur apparaten funkar?

Jaja, sålänge jag inte får för det.


Igår gjorde jag egen potatissallad, det blir spännande att smaka idag :)


Hej och hå!

Av Malin - 28 mars 2011 20:48

Jag har en ny favoritpepplåt: Pitbull ft. J.Lo med On the Floor.

Riktigt bra!

Och en jäkla bas är det. Precis som det ska vara ;)


Imorgon är det dags för seminarium.

Blää. Inte pepp för fem öre.

Jag ska ta fram de positiva tankarna på bussen dit imorgon.

Som jag för övrigt INTE kommer kliva av i Lunde. :)


Och idag har jag handlat för mina Red Velvet cupcakes som jag ska baka nästa vecka. Jaa, jag vet, men jag kunde inte hålla mig.

Så därför ska jag baka till Syster Anne på onsdag :D

Mommas Kokos-tosca som är så himlans god!

Det var den som blev så himla ful, om ni minns det?

Den här gången ska jag klura ut hur jag kan göra den som den ska se ut.


Idag blev det ett Zumba-cardio pass. Skönt!

Och roligast hittills. Lite mer dans, mindre snack och en gnutta bättre musik.

Men jag är inte himlaglad över zumban faktiskt.


Det är trevligt när mna glömt en inkomst. Som jag nu, när jag glömt att jag skulle få studiemedel.

Yey for that :)


Idag var jag tänkt gå ut och mäta husväggen så jag får lite kött på benen gällande "renoveringen" i sommar.

Jag vill ta reda på hur mycket virke som krävs och hur mycket färg som krävs och vad detta kostar.

Jag fastnade direkt, hur ska jag mäta och få ut hela arealen?!

Men det löste Sophie åt mig :)

Så, jag delar upp husväggen i två delar, en rektangel och en triangel och Swap! så slår jag ihop de två.

Och sen blir det farstun och fönstren som ska läggas till/tas bort.

Jaa, det är nog bäst jag tar och börjar med detta snarast. Jag är ju inget mattegeni ;)


Och jag behöver en SYMASKIN!

Jag har så många kläder som ska lagas och knuts byxor måste läggas upp och gardiner som måste sys.

De är inte speciellt dyra men jag har inte fått tummen ur och prioriterat en.

Skämmes!


Och jag har påbörjat min Fixa-öronen-tills-jag-börjar-jobba-cirkus.

Ja, för det kommer det bli.

Det började direkt nämligen. Hon ringde upp och så rabblade jag mitt ärende.

"ja, men då börjar vi med en Distriktssköterska som får kolla att du itne har vaxproppar"

Jag vet att jag inte har vaxproppar så jag berättade det, lugnt och trevligt.

"Vi måste börja någonstans!"

Ja, ursäkta då.

Det var sättet hon sa det på. Mina åsikter och vetskap om mig själv, har ingenting med den stora Vården att göra. Vi gör på ett sätt och så är det ALLTID.

Och efter det försökte hon bara avsluta samtalet. Ville inte ha någon bakgrund alls utan bara huvuddelen av det hela.

I mitt huvud lät remissen såhär: Har börjat höra dåligt.

Inte att jag är öronbarn och alltid har hört dåligt men att det blivit sämre.

Men vad vet jag? Hon kanske skrev mkt mer i remissen.

Och att beställa journalhistorik var det inte alls på tal om.

Hon högg av mig direkt.

Det irriterade mig också hyfsat rejält.

Återigen..... Det går säga saker trevligare!


Jag hoppas Distriksaköterskan Kerstin är bra. Jag HOPPAS verkligen det. Annars blir det riktigt jobbigt att föra denna historia vidare..


Jag förstår varför folk blir irriterade när de är i kontakt med vården, ibland.


Prince - Cream


Och nu är det bara Earplanes och skor kvar till resan som måste införskaffas :)


Nu blir det nog en tekopp, så min babe inte blir sjuk.


 




  

Av Malin - 27 mars 2011 20:11

Nej vet ni vad, det blir vanliga hederliga videkissar med påskdun!


  

Av Malin - 27 mars 2011 17:51

Hej och hå vilken helg!


Zumba på lördagen med Sophie. Helt slut i kroppen!

Knut tog ut skotern på en tur under tiden jag gjorde det så det blev en win-win-situation där.

Och idag fick jag följa med och provköra nån mil. Riktigt trevligt, men nog vill jag ha en egen ;)


Och vilken lycka det är, att kunna fara ut och bara vara. Elda lite, dricka kaffe och njuta av nuet.

Att lyssna på en sprakande eld laddar batterierna.


  Knut prickade nog in när jag tuggade, som vanligt :)

Men härligt var det!


Ikväll ska jag sätta mig och spåna på lite påskpynt till huset. Något nytt och roligt, inte så överdrivet.


Nu ska det lagas mat!


 




Av Malin - 25 mars 2011 13:46

Ja, faktiskt, i min armbåge.

Tennisarmbåge kanske? Eller musarm?

Jag vet inte men hela högra underarmen är överansträngd, känner jag.

Jag får tagga ner lite och använda andra armen.


Vad gör jag då?

Jo, jag sitter och lyssnar på Spotify, ljuva Spotify.

Vad skulle jag göra utan musik?

Just nu lyssnar jag igenom Absolute Acoustic.

Jeff Buckley, José Gonzalez, Pink, Bonnie Raitt, Dido, Milow och naturligtvis Lisa Ekdahl.

Bland andra :)


Och en annan favorit just nu, Pink - F**kin Perfect.

En låt om att kunna älska sig själv. Det är inte alltid så lätt.

Hur töntigt det än låter.


Det går lite trögt med skolarbetet just nu. Motivationen är superlåg.

Men vi ska kämpa lite till. Vi är ju snart klara!

Så, det blir till att läsa massa artiklar och börja skriva den där attans diskussionen.


Det har inte blivit någon Zumba idag, jag ska ju på Zumbaton imorgon!

Lite lätt nervös, Zumba i 3 timmar blir ingen piece of cake precis.

Jag börjar tro att jag är lite lätt galen som ger mig in i det när jag bara dansat zumba 2 ggr.

Men roligt är det :)

Och imorgon tror jag nästan linnet ryker efter ett tag. Jag blir ju så varm!

Men det är ju det där med att stå i bara sporttoppen....

Hur skönt det än är känns det en gnutta obekvämt bland främlingar.



Inatt somnade jag till funderingar kring fasadrenoveringen i sommar.

Byta all ribb eller bara skrapa och måla?

Eller byta till bredare överlappning?

Jag tror inte jag kom fram till något bra.

Möjligtvis det jag visste innan jag började fundera.

Det är bättre att göra det ordentligt från början så det håller i 10-15 år.

Vilket innebär att byta all ribb.

Ja ni... det visar sig :)


Nu ska jag fortsätta skriva in mina recept i mina nya böcker så jag får någon ordning och reda i köket!

Och ni ska veta vad baksugen jag blir..


Så därför ska jag göra 2 sorters godsaker till mammas fest.

Red Velvet Cupcakes och Jordgubbs-och Mandeltartelette.

Mums!


Tjopp!


 

Ovido - Quiz & Flashcards