Alla inlägg under augusti 2011

Av Malin - 26 augusti 2011 23:35

Absolut!

Ikväll har vi fixat och trixat och imorgon är det äntligen dags!

Den nya traditionen, kräftskiva hos oss :)

Jag gillar´t! Hoppas våra gäster också tycker det är en bra idé :)


Ja, det har ju inte varit helt smärtfritt, om vi säger så.


Tältet vi skulle hyra hade han glömt bort att vi skulle ha så efter MYCKET om och men kläckte han ur sig att han hade ett extra tält som kanske inte var alldeles fullkomligt.

Jaja, vi var ju tvungna, knut hade ringt runt och alla andra var mycket, mycket dyrare.

Han och näslund hämtade det och när jag kom hem hade de börjat sätta upp det.

I instruktionen stod det att man skulle vara mellan 4 och 6 personer för att sätta upp det.

Vi var 3.

Jaja, tänkte vi, det går säkert bra ändå!


....Jag har aldrig använt så mycket silvertejp någon gång som nu!


Inget passade. Pinnarna var böjda och passade inte och "förgreningarna" passade inte och till råga på allt kom vi på att det skulle inte stå där vi först sagt att det skulle stå.

Så när vi äntligen fått skrället upp på fötter, DÅ ska det börja bäras över gården. Det gick ju naturlgitvis inte på 3 så då fick de små grå sättas i arbete och det resulterade i 3 brädor som vi fick lyfta i.... jaaa, ni hör ju.....


Men nu står det där. Lutat mot garaget och huset, halvt om halvt spikat i väggen.


       

Fint va?

:)

Och byggställningen ligger vackert kvar.

Börjar nästan bli van den nu.


Nu blir det natti natti :)

Av Malin - 24 augusti 2011 10:55

Om eurasiern

Eurasiern är en av de nyare raserna, den första eurasiern kom till Sverige 1994. Den är framavlad för att vara en idealisk familjehund med ett lugnt och trevligt sätt för att passa bra in i alla vardagliga situationer.

Eurasiern är en mellanstor spetshund. Den tillkom så sent som på 1960-talet genom initiativ av Julius Wipfel i Tyskland. Den är en av våra mest moderna raser, både i avseende ålder och syfte. Så sent som 1973 godkändes den av FCI efter ett tiotal års avelsarbete med att få fram en ny hundras med uppgift att vara en sällskapshund med trevligt temperament och vackert yttre. 

Som grund användes chow chow, wolfspitz (keeshond) och samojed. (Därav namnet: raser från Europa och Asien.) Rasen skulle inte likna någon av dessa raser utan vara en lagom blandning av de tre där deras respektive fördelar plockats fram. På grund av att rasen är ung är den fortfarande något ohomogen och hundarna kan brås mer eller mindre på någon av ursprungsraserna. Idealet är en lagom blandning av de tre.

Eftersom rasens huvudsakliga uppgift var att vara en sällskapshund har stor vikt lagts vid temperamentet. Hundarna skall ty sig till sin familj och vara tämligen ointresserad av främlingar, dock inte skygga eller rädda. Den skall inte jaga eller vara skällig. Rasen är lugn, gladlynt och alert, men har inte någon större ”arbetshets”. Som motion och sysselsättning räcker ett ”vanligt liv”, en eurasier gillar att vara sin familj nära och föredrar en skogspromenad med fikakorg före brukshundklubbens träningsplan …

Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig. Flera eurasier tränas i agility, lydnad och spår, men med ambitionen att ha roligt – inte att vinna SM.

Rasen är renlig och pälsen blir inte fet eller illaluktande, ens om det är lång tid mellan badningar. Två gånger per år fäller de mer eller mindre hela pälsen inom några veckor, ungefär som ett kaveldun. Månaderna där emellan tappas ytterst lite hår. Eurasier gillar inte att smutsa ned sig, de går gärna omvägar runt smutsdiken och vattenpussar, men vissa gillar att ta en simtur i sjön. Pälsvården består mest i att borsta bort lös päls under fällningsperioden, men en genomgång med borste då och då däremellan skadar inte.

Rasen har hög retningströskel och låter sig inte så lätt provoceras till slagsmål – men om det behövs kan de naturligtvis försvara sig, även mot mycket större hundar. Som regel är de mycket vänliga och lekfulla, det är inte heller svårt att uppfostra eller att lära in cirkustrick. De samsas lätt med andra hundar av båda kön, även andra husdjur som katter, kaniner och hästar. Dock måste man vara medveten om att det är en ganska stor hund, så de måste uppfostras ordentligt från början. De är mycket ursprungliga i sitt sätt och förstår hundspråk mycket bra, från första dagen bör man tala om vem som är flockledaren och vem som bestämmer i familjen. För uppfostran rekommenderas böcker i hundspråk och etologi före klassiska dressyrböcker. Med rätt uppfostran, mycket kel, gos och nära kontakt med sin familj blir dessa hundar mycket kärvänliga och trogna.

Hundarna blir gamla, ofta 12-15 år. Det förekommer inga direkta rasbundna sjukdomar, men rasklubben föreslår att avelshundarna är HD-fria, har känd status på armbågsleder och patellaluxation. Inte för att det är ett problem inom rasen, utan för att det inte skall bli det. Den lilla genpolen i Sverige riskerar att bli ett problem, men flera tikägare reser utomlands för att para med obesläktade hanar.

Alla färgvarianter utom helvitt, leverbrunt och vitfläckigt är tillåtet och det finns eurasier i alla färgtoner från ljust cremegult till kolsvart. Tungan kan vara rosa, blå eller blåfläckig.
 

Kön:Höjd:Vikt:
Hanhund 52-60 cm23-32 kg 

Tik 

48-56 cm

18-26 kg

Av Malin - 22 augusti 2011 21:05



Så nu ska vi äntligen göra trädäcket :D

Fintfintfintfint!


Imorgon är jag ledig, så jäkla skönt!

Då ska jag måla lite, om vädret tillåter, och göra en liten, liten (STOR) tårta till min finaste.


Och naturligtvis boka en tid hos frissan, yes box!

Det är dags att göra något åt risbusken och bli fin igen :)


Och på lördag är det dags för kräftskiva! Det ska bli riktigt roligt!


Ja, man kanske ska sova så man är riktigt laddad inför den stora shoppingen av reglar imorgon.


Hej och hå!

Av Malin - 20 augusti 2011 20:55

Ja, för mig är det så, ska ju nämligen jobba imorgon.. Men vad gör väl det?

Då får jag iallafall sova 1 och en halv timme längre än hemma.


Idag har vi varit och hälsat på i Ramvik, hos Eurasier-uppfödare.

Jättretrevliga människor med hur vackra och härliga hundar som helst!

Så ja, det blir en Eurasier istället. Vi blev helt sålda på denna ras.

De är rena sällskapshundar med familjen som största fokus och är inte lika krävande som en brukshund, samtidigt som de ser ut som en riktig hund.

Kan vara lite blyga om man inte ser till att socialträna dom tidigt..


Här är Leia, skitvacker donna som är så go och härlig. Hon har nyss fått en kull på 7 valpar, de 2 som var kvar fick vi kika på idag. Gullefjun!



   


Här är tiken som de planerar att para till våren. Det är efter henne som vi, förhoppningsvis, får köpa en valp. Yatzy heter hon och hon var inte hemma just idag..


Så... det har varit en härlig dag med gräsklippning, snickring coh hundkikande..


Härligt!

Av Malin - 15 augusti 2011 16:24

Ja, visst är det spännande när barnatankar börjar krypa sig fram.

Dock lite skrämmande också...tänk att ha ansvar för minst ett liv resten av ditt liv...

Men de säger ju att det är det bästa som kan hända. Jag tror iallafall att det kommer var det, den dagen det händer :)

Dock inte just nu... först ska vi skaffa en liten schäfertjej :)

(Vilket betyder att jag inte är redo än ;)


Så...jag sitter på jobbet och har inget att göra just nu. Ta i trä!


Det har formligen öst ner av regn idag, jag tror kramfors komer vara översvämmat om det fortsätter i samma mängd.

Men jag trivs :)

Jag blev dyngsur på vägen från bussen upp till sjukhuset men det gör väl ingenting :D


Vuxenlivet....ja, hur känner man att man är vuxen?

Jag tror att det är när man kan dribbla mellan alla måsten, känslodalbanor och krav på sig själv.

Jag har lång väg att gå, jag är glad att knut fortfarande är kvar med tanke på mina humörsvängningar och mitt tjat om renovering.

Någon gång hoppas jag att jag hittar en balans i allt det här och kan njuta av dagarna man har.

Ja, visst är det så?

Håll med mig!

:D


Nu ska det ätas.


Kram och good byes!

Av Malin - 15 augusti 2011 10:23

Det är inte som det ska.

Paniken ligger i kroppen oftare än jag vill erkänna. Jag sover fortfarande bra men när jag vaknar blir kroppen tyngre än normalt.


Det kanske är som Emelie säger, att det är Merkurius vi ska skylla på. Vad var det...när den stod i linje med jorden, då blir människor lättare deprimerade.

Ja, det är väl egentligen bara att titta på omvärlden..:

Attacken i norge, Londons styggapor som förstör, afrikas horn, finanskriser hit och dit...ja, listan fortsätter med både större och mindre saker.


Igår var jag ute hela dagen och poade på. Målade farstun för brinnande livet, tvättade allt i tvättkorgarna, satte upp nya gardiner i köket, klippte ner de överväxta buskarna så det ser hyfsat ut. Det är fortfarande vildvuxet men man måste gräva bort dom för att de inte ska komma tillbaka.

Stenarna ska lyftas bort för altanbygget så en pall att lägga dem på har jag placerat så det bara är att börja bära.


Nej usch....huvudet har bara en kanal just nu och det är fan inte bra.


Jag vill bara göra klart ute så stenen i bröstet försvinner. Jag vet inte varför jag reagerar som jag gör, jag gillar ju att fixa och trixa.


Hursomhaver, om några timmar ska jag åka och jobba jour igen. Det är bra, tjänar mycket pengar :)


Går allting bra får jag åka ner till stockholm och till emelie i september. Det vore skönt. Ett break och lite skratt med eme.. Det blir mycket bra.

Och Macarons!!

;)

Någon gång...ska jag våga mig på att baka dom :)



Snart blir det iallafall smörgåstårtsbak, knut ska ju bli lite äldre snart ;)


Efter det blir det kräftskiva, det ska bli kul även fast det blir lite mycket att komma ihåg och att göra.

Skojskoj!


 


Av Malin - 11 augusti 2011 11:56

Solen skiner ute och jag ska åka och jobba. Känns lite trögt men det brukar gå bra när man väl är där.


Jag är trött. Riktigt trött. Hela tiden.

Jag är så trött att jag börjar undra om det är något som saknas i min kropp. Järn kanske? Eller något annat viktigt.

Fast sen har tanken slagit mig att det är nog för att jag inte tränar just nu. Men träningen får komma först när fasaden är klar för i år.


Och annars är det miljoner tankar i huvudet, som vanligt. Men den här gången är de lite mer vuxna än man kan tro. Vi diskuterar mycket just nu, knut och jag, på ett positivt sätt. Många figuleringar och planeringar..

Så det är kanske också just därför man är lite trött.


Ja, och så har vi det där med garderoben.....

Fasansfulla klädhögar som inte ger mig nånting. Jag hatar verkligen att kika i garderoben just nu.

Så efter varje gång sätter jag mig framför datorn och kikar på diverse olika postorderssidor. Det slutar alltid på samma sätt.

Jag klickar ner fönstret i vrede och blir less och ledsen.


Mycket som ska göras, mycket jag vill göra och ännu mer snurrar i huvudet.


När slutar man stressa inombords?



Jag är trött.


 

Av Malin - 9 augusti 2011 12:06

 

Ovido - Quiz & Flashcards