Alla inlägg den 18 mars 2013

Av Malin - 18 mars 2013 21:19

Jajamen!

 Nu tar jag mig äntligen tid till att lägga upp bilderna här :)

(Det är till stor del för att slippa se disken......)


Först lite bilder på rummet. Vi bodde på Taborstraße Hotel, ett 3-stjärnigt, mysigt ställe lite utanför centrum, kanske 2 km.

De städade varje dag och jag hittade då inget att klaga på. Frukosten var inte vad man var van vid, enbart mackor, frukt och lite yoghurt men vi blev mätta iallafall.

Och varje morgon när man kom ner till frukosten kom de fram och sa god morgon och frågade om vi ville ha kaffe eller the, sedan ställde de fram en kanna på bordet.

Så servicen var det absolut inget fel på :)


 

Fula toaletter men de tjänade sitt syfte, kan man begära mer?


 

Här spenderade jag mina kvällar.

OTROLIGT skönt för ömma fötter och foglossning.. Fortfarande tokful färg men det var mycket fräscht :)


 

Vi vär rätt trötta efter resan så vi tog oss en paus på två timmar, vilade och packade upp litegranna..

Sen tog hunger det bästa av oss så vi spettade snabbt ut för att leta oss lite näring!

Schnitzel nästa!


 

Bara en liten bit från hotellet hittade vi en pub som såg trevlig ut.

Jag kan lova att vi blev mätta..... Inte speciellt dyrt heller minns jag.

Men....ett stort minus är att i Österrike är det inget rökförbud inomhus....behöver jag säga mer?

Ja, de hade non-smoking zoner men det var precis intill rökzonen och det fanns ingen dörr.....

Detta var genomgående på alla restauranger vi hittade.

Nej, förlåt, ett matställe hittade vi, precis bredvid hotellet, som inte tillät rökning, men då var den inte större än vårt vardagsrum.


 

Kartan var vår bästa vän i början. Det var väldans spännande att försöka orientera sig med hjälp av den. Jag tror Mia blev rätt frustrerad, medans jag var helt inne i kartan, surrandes för mig själv "...men om vi går här och sen dit då borde vi komma dit....nä, fel av mig...vi måste gå dit och sen....."

Jag hade skitkul :P

På slutet av veckan rörde vi aldrig kartan, eftersom vi då hade lärt oss att var vi än går, finns alltid en tunnelbanestation som tar oss hem eller till centret :)


Efter maten tog vi oss en långpromenad och kikade på området närmast hotellet, samtidigt som vi zick-zackade oss till centret som låg 4 km bort.

Det var fint väder och vi hade all tid i världen på oss..


     

Det var vårigt i Wien :D

Varmt och härligt och som sagt lite grönska här och där..

För övrigt är jag imponerad av hunduppfostran här!

Alla hundar, och då menar jag ALLA hundar vi träffade på eller mötte, var otroligt väluppfostrade. Vissa gick utan koppel helt och hållet men ändå helt fokuserad på sin förare.

Wow, tyckte vi.. Totalt hänförda :)


 

Det var som sagt enkelt att ta sig fram. Tunnelbanan var tokigt enkel att lära sig och den var makalöst ren, trots att vi aldrig såg några städare.

Ytterligare en sak att bli hänförd av :)


Vi tog oss till centret till slut, en timme innan registreringen stängde :)

Stort ställe så det skulle bli riktigt kul att spendera lite tid här, kika på nya maskiner och lära sig massa nyttiga saker.


         

Fråga mig inte varför jag ser så förbaskat glad ut.. men uppenbarligen hade jag väldigt trevligt.

I bakgrunden ser man två kvinnor som Mia blev väldans imponerad av, eller...brydd på, jag vet inte vilket som stämmer in bäst...

De var hypermakeade, hade designerväskor och skor och så en lång svart heltäckande klänning över. Ungefär som att de skulle varit muslimer. Men de visade håret och lite ben då och då så ingenting stämde.


En tunnelbanetur senare var vi på hotellet och försökte bestämma oss för vad vi skulle gå på för föreläsningar dagen efter. Och så åt vi massa konstigt godis.

Ingen hit....smakade bara konstigt.


 

 


Vi hittade VÄRLDENS godaste glass!

På centret!

Exakt den sockerkick man behövde efter att ha suttit och lyssnat på knacklig engelska om ett ämne som inte riktigt var vad vi trodde det skulle vara.

Gräddig, hypermycket smak och alldeles, alldeles underbar...yum yum!

De var bara där en dag, till vår förtret.....


   

Vi tog och provade några bakelser den dagen också (vi promenerade flera mil, så det var legitimt !)

Ingen hit.

Smakade mest bara salt. Och nej, jag tror inte det var mina "gravid-smaklökar".

Är det en bakelse ska den banne mig vara lite sötsliskig!

Vad är det annars för mening...?


   

Men vi hittade ett kafe strax utanför hotellet som hade hypergott kaffe. Så tillochmed jag syndade en kopp :)


 

Nämnde jag att vi gick flera mil denna vistelse....?

Såhär får man blodet tillbaka till kroppen från fötterna och samtidigt sträcker ut korsryggen och släcker elden som var belägen under fötterna....

Mycket effektivt.


 

Det var exakt lika skönt att promenera på kvällen. Just denna kväll var det 12 plusgrader så vi myste.

Det fanns mycket fina promenadstråk..


Det var en stor mässa det här så alla olika företag ska naturligtvis visa upp sina senaste nyheter. Mycket intressant!

Men det bästa på hela stället var Mallinckrodts barista.

Gratis, djäkulst gott kaffe :)

Och kakor!

Men volymen...ojojoj, det var mest folk den dagen vi letade oss ner och att jag inte fick nåt bryt är för mig ett mysterium. Det kanske var för att Mia var med...

Tänk sillburk på en börsmarknad.


   

Den sötaste mini-MR-kameran vi sett :)


Nog om jobb!


Vi tog en liten kvällsprommis när vi skulle leta mat. Vi slutade vid vårt hotell på slutet men ändå, vi fick en promenad och fick se hyfsat fina byggnader..


Det här är Stephansdomen. Smutsig men mäktig.


       


Vi hittade en glassbar nära hotellet så vi slog till på en halvliter var.

YUMMIE!

Men tror ni jag orkade?

Nä.


På helgen (jag minns inte vilken dag) gjorde vi oss en riktig rundtur. Vårt enda mål var Spanska ridskolan men när vi kom dit hade vi missat träningen och de hade inga uppvisningar. Guidade turer var man tvungen att förbeställa så det enda vi fick nöja oss med var hästarna utanför och fiket.

Där de för övrigt var otroligt otrevliga. Usch.

"Vad vill ni?"

Kasta kakan på dig för den frågan?

Surtant.


 

 

Återigen....vackra, vackra byggnader...


 

Somliga har tydligen förtjänat guldmössor :D

Sötnosar.


 

Parlamentet var ganska häftigt.

Det ser ut som Olympen...grekisk stil iallafall.

Och hur håller de guldet så himla rent och skinande?

Tänk den stackare som får klänga på den statyn och putsa... Gör han det på natten tro?

Vackert, mycket vackert.


 

Jaa..återigen..happy days! (tydligen)

Jag börjar tro att det är ett nervöst skratt för att Mia fått tag i kameran....

(knäpp någon gång så det är över!)


 

En fin park i närheten av Spanska ridskolan.

Det är säkert otroligt fint här på våren och sommaren men jag avundas inte trädgårdsmästaren.....

Tänk er att gå och täcka alla attans träd med en påse innan hösten... varje år!

Och parken var stor och täckt av såna här små träd..

Vilket arbete....


 

Vi snubblade över en mysig skridskobana och som sagt, det var verkligen en bana!

Det fanns även en "vanlig" rink men många hade letat sig ut i denna labyrint. Säkert härligt att fördriva en helgdag på..

Såg jättemysigt ut :)


 

Jag vet inte vad detta var för mäktig byggnad men de hade en marknad med just dessa isbanor och rinkar som evenemang strax intill. Det spelades musik och där fanns även små marknadsstånd med mycket fina saker. Allting på en ditbyggd trä-altan, kan man säga.

Härligt!


     

Wien var fylld av dessa domer överallt. Man undrar just varför de ska ha så många av dom?

Men vackra är dom :)


   


I den här parken får man göra vad man vill!

Trots dess namn var den väldigt ren och fin ;)


Nu får det vara nog, jag är helt slut!


En hel dag med att skola in en av våra nya sköterskor på CTn och så nu detta.... :)

Ja, nu har jag gjort mig förtjänt av att sova!


Tjing!

Ovido - Quiz & Flashcards