Alla inlägg under juli 2012

Av Malin - 23 juli 2012 05:41

Det är inte så dumt att kliva upp till morgonsolsken måste jag säga. Och så märks det att man fått sova som man velat under 5 veckor.. 2 timmars sömn inatt men utvilad ändå. Tur!

Och jag har 2 saker som dominerar mina fritidstankar nuförtiden.. Bröllop och vovve. Det senare är mest aktuellt.. det andra lite drömaktigt :)

Av Malin - 22 juli 2012 19:16

Nja, kan inte riktigt så men min semester är slut iallafall.

Så nu är det till att komma in i hamsterhjulet igen, på både gott och ont.

Jag gruvar faktiskt inte men jag kommer sakna att kliva upp på morgonen och känna efter vad jag vill göra denna dag, istället för att veta hur min dag kommer se ut, timme för timme.

Det är väl iochförsig inte riktigt sant det heller, det är ju olika människor jag möter.


Men!

Jag har kommit igång med springandet, PÅ RIKTIGT! Och det känns så jäkla bra, för det var precis som Emelie sa, att orken blir fort mycket bättre.

Så... nu är det bara mina stackars magmuskler som måste följa med i den goda vågen, för de orkar inte alls med mitt nya guppande språngintresse.

Det är riktigt störande att efter halva vägen känna ett starkt illamående och ett jäkla stickande i nedre magregionen.

Usch och fy för det. Men det försvinner väl efter ett tag.

Tills dess får jag se ut som ett riktigt original när jag kommer där springandes, med båda händerna på magen, tryckande på mina inre organ.

Skönt som faen är det iallafall, att ha kommit igång.


Och husväggen är nedriven och färdigskrapad. Knut fick skrapa större delen själv idag då min högra arm la av igårkväll. Tennisarm, är nog termen man använder.

Rejäl smärta i armbåge och över underarm samt nedre överarm, svullen känsla och ingen kraft whatsoever i handen.

Så jag blev starkt förbjuden att skrapa mera.


 

Jag lägger dock skulden på allt attans målande på marknivå.

Vi räknade ut att jag sammanlagt målat 360 varv med färg när vi är färdiga med båda väggarna. Och det är bara de 2 varven på marken som sagt. Lägg till slutrundan på väggen, sista varvet på fönsterfodren och ändträmålningen.

Som är ABSOLUT VÄRST.

Sitta på knä och gnugga en pensel längs en yta du inte ser.

Spännande.

Jag börjar bli en gnutta less på målarfärg.

Men det blir jäkligt bra :)


Och nu när jag ska till Sollefteå igen blir det en ny runda på Öronmottagningen.

Men jag har längtat lite för min hörsel är sämre.

Nu hör jag inte alls vad en människa säger, som står på min vänstra sida.

Helt omöjligt.

Så det ska gjutas en insats för att jag ska slippa trycka in den var femte minut. Jag står nämligen mellan två storlekar på själva proppen inne i örat.

För liten och den åker ut när jag pratar eller tuggar, för stor och då släpps mindre ljud in som jag normalt ska höra.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att den gjutna insatsen blir bra!


Nu ska jag fixa mina naglar och göra håret representabelt inför arbetet.


Ciao!


 

Av Malin - 20 juli 2012 13:06

En fika på byggställningen (i skuggan)efter att moster och tova fortsatt sin tripp neröver. Vilken härlig släkt jag har! :D

Av Malin - 19 juli 2012 00:19

Solen har skinit på oss idag! Tokhärligt har vi haft det med lite shopping, massa skitsnack och för mycket fika. Emelies mage lär ju vara way off the normal behaviour efter en tvådagarsvistelse hos oss :)
Dock har vi jämnat ut det med en premiärtur i våra nya joggingskor!
Vi peppade oss hela vägen runt (kan det ha varit 2km..?) men hemma på gården dog vi en stund på verandan.
Men! Imorgon innan frukost tar vi tjuren vid hornen igen!
Emelie ska ju tvunget springa tjejmilen så jag tänkte att jag ska kicka igång henne samtidigt som jag naglat fast mina händer vid mina horn.. så nu ska det väl tamejtusan gå åt rätt förbaskade håll??

Och så har vi fått prova lite flugfiske!
...på lägdan utanför vårt hus.
Vi fick ingen fisk ;)
Knut lärde oss det han kunde och jäklarns vad skoj det var! :)

Så.. en quick update innan de små blå slocknar inför skönhetssömnen :)

Got to love this app :)

Av Malin - 18 juli 2012 01:11

Nu är hon här! Bästa emelie har äntligen letat sig ut mot kusten. Och efter att hon nästan blivit överkörd av en buss har vi hunnit gå igenom en drös av gamla nyheter samt världsproblem, åtnjutit tokgod grillmiddag och jag har fått skitsnygga naglar.
Det kan inte börja bättre :)

Behöver jag säga att jag set framemot morgondagen?
:)

Av Malin - 16 juli 2012 20:32

Idag har det inte blivit mycket gjort. Har dock handlat det jag sa men inte så mycket mer. men! vi har fixat en liten grej på sidan om som har stuckits i mina ögon ett tag. Visst blev det bra? :)

Av Malin - 15 juli 2012 23:56

Nu ni! Har jag äntligen en app att blogga via. Förvänta er en hel del ökande av inlägg! ;)

Av Malin - 15 juli 2012 20:01

En heldag ute på gården känns i fötterna kan jag lova!

Men jäklarns vad skönt det känns :)


Äntligen är djungeln till gräsmatta nerklippt och det sista gruset är nertippat och filten bortklippt på sidan vi målat färdigt. Sen tog jag tag i rensningen runt mina växtligheter. Brännässlor till förbannelse...

Och nu har katterna lämnat mina fina trädgårdslåda ifred. Men se, då kommer det något större dit, upptäckte jag...

Så imorgon ska jag tamejtusan ta mig i kragen och åka till Kramfors Trädgård och köpa ett nät samt några stackars små pinnar att hålla det uppe.

Ni är fina, alla smådjur men snälla, skit nån annanstans.


Men jag har bär på Blåbärsbusken!

Söta fina små bär :)

 

Roligt att se de växa och skifta färg. Jag kommer nog sätta upp ett nät runt både denna och hallonbusken, bara för att... Fåglarna får snällt leta maten på ett annat place.


 


Tyvärr vill inte bären bli så många på hallonbusken men den är så vacker ändå. Den är ju från momma!

Jag älskar såna gåvor. Såna saker som finns där varje dag och som man kan sköta om. Och varje gång man sköter om den, ger lite kärlek helt enkelt, då tänker man naturligtvis på den fina människa som gav dig den.

Så jag älskar dem. Jag önskar jag hade växter från alla jag håller av, som jag inte har i min direkta närvaro. Då gör det lite mindre ont när jag tänker på att de är långt bort.


 

Mina smultron har tagit sig bra. Dock har jag bara sett ett enda litet starkt bär.


 


Ja, bort från min trädgård nu!


Vi hade bestämt att efter att väggen målats färdigt skulle vi åka till buan och få lite riktig semester.

Så efter att ha ringt karln vi hyr ställningen av och bett honom flytta den till vägg nummer 2, drig vi fort som en avlöning!

Vi tog en detour mot Östersund denna gång. Dels för att få köra en annan väg (ramselevägen är SÅ tråkig) och dels för att göra en liten shoppingtur på Lillänge.

Det gick otroligt fort. FÖR fort om ni frågar mig.

Efter att ha hittat sakerna mamma och pappa bett oss köpa tänkte jag shoppa lite åt mig själv.

Tjohej. Det gick ju bra!

Inte en enda attans pryl!

Shoppingådran hade för lite blod just den dagen, antar jag. Det är tur jag har en shoppingdag med Maria att se fram emot nån dag i höst.

Och då har jag också kommit igång ordentligt med springandet så humöret lär väl också vara en gnutta förbättrat.

Jag talar med erfarenhet. Dock är jag lite trög ibland med att följa den....

Anyhow! Back to Buan.


När vi kom dit hade mamma och pappa tagit upp en hel drös med nät, därav bilden.

Det är tydligen en hel del fisk i sjön våran :)

Men jag tror att pappa har tagit upp all Sik där snart...

Men gott är det, iallafall rökt :)



   

"Ligger jag mitt i alltihopa, då måste det ju finnas nånting att tugga på! Och så missar jag ingenting!"


   


"Sen kan jag goa lite med farbror.. det är rätt skönt."


   


Man äter alltid femstjärnigt i buan. Vem vill inte ha byxad aborre på en geneskiva, rikligt med smör och en hel del majonnäs på??

(Ja, jag vet.... ni är väl en hel del... men ni missar något mumsigt kan jag lova!)

De stora fiskbitarna är två stora harrar vi hittade i nätet.

Tokigt, undrar hur de kom dit? ;)

För övrigt fick jag lära mig filéa aborre, nu i buan.

Tokskojigt var det ju!

Så nu har jag fått en filékniv av knut, så den alltid finns med i fiskväskan :)


Efterföljande dag fick vi celebert besök, farmor och farfar med tillhörande chaufför, min bror!

Farfar ÄLSKAR byxad aborre :D


 

Riktiga friska vindar, det är vad de är!

Farmor är riktigt vass ska ni veta. När man minst anar det kommer det en kommentar man inte väntat sig och vips så har vi en mycket skrattfylld vistelse :)


 

De stannade för att äta middag med oss och fick uppleva en ordentlig solnedgång a´la Buanstyle.

Lovely.

Både sällskapet som vädret. Somrigt!


 


Dock är denna samt dubbla myggnät en nödvändighet. Det värsta som finns är att vakna mitt i natten eller på tidigar morgonen och höra ett ilkset surr nånstans i dunklet.

Och så ser man inte var fanskapet befinner sig!

Ibland viftar man i ren panik bara för att få bort det otroligt irriterande surret.

Fast nu på senare år har jag utvecklat en ny metod för att slippa den dåliga energin som utvecklas i min drömfyllda bädd:

Jag drar sovsäcken över huvudet och väntar ut den jäkeln.

Funkar alltid!


Fast med den nya ypperliga kaminen i storrummet och en nattlig myggjakt innan läggdags har nästan utrotat irritationsmomentet.

Dock slogs vi inte med några mygg denna torsdagsnatt. Vi packade ihop lite saker och pallrade oss till ström missinassen för att sova där och hinna med lite dundermarknad på fredagen, då vi noga planerat lite finväder :)


Fredag innebar alltså dunder!


 


Där grillade vi och premiärade mammas och pappas nya mastodontgrillbestick!

Kniven hade kunnat såga ner ett mindre träd, I swear!

Men gatt som klåen var det :)

Ska man äta kött då ska det vara ordentliga verktyg, så är det bara!

:)


 

Jag, mamma och knut cyklade därefter in till byn för uppträdandet, E-type.

Knut fortsatte in på området men jag och mamma stannade på bron. Ingen av oss kändes speciellt sugen på att lösa in oss.

Jag är inte speciellt entusiastisk över E-type, om vi säger så. Och jag har aldrig varit bra på att mingla och catch-upa. Har man inte lust, då ska mna inte göra det, har jag lärt mig.

Och det har funkat hittills.

Nåt annat år kanske jag är supersugen, vad vet man?

Vi provade en ny vinkling på under i år. Ute hela dagen och hemma på kvällen.

Knut var ju så rastlös, som vanligt, så han ville naturligtvis in, men det kändes skönt att inte behöva följa med. Jag känner mig inte riktigt bekväm där.


Vi såg den finaste himlen på länge så såklart ska den dokumenteras.

Härliga färger.


 


På lördagen återvände vi till lugnet. Och där slöt faster coh Anders upp med oss och det var den roligaste dunderlördagen på länge!

Solsken, byxad aborre till middag och en myggfri härlig solnedgång på verandan med tokskratt. Kan det bli bättre?


Missinassen i buan. Äntligen myggfritt och en löfte om vackert väder efterföljande dag. Mys.


   


Såhär såg vår morgonrutin ut:

Man kliver upp när man vaknar (runt tio) vi löser ett korsord tillsammans med en kopp kaffe och sedan dukar vi upp frukost ute på verandan medan pappa Gav Enzo frukost.

Pretty nice, am I right?


   

Sedan kan man fräsa ut med åttahästarn och fiska om man vill, eller helt enkelt bara bubbla omkring och känna vinden i håret och vågorna som skummar runt båten.


 

Eller göra som mina småkussar, Emma och Tova, ro en sväng. Bara för att.

 

Moa slöt upp med dom efter ett tag. Jag förstår henne, det var så otroligt vackert och härligt ute på sjön.

Resten av oss satt ute på bryggan och mådde gott.

Moster Lisa hade nämligen tagit med sig alla barnen från momma i Hillsand för att hälsa på oss och hälsa på buan en sväng.

Se vilka tapeter vi valt och bara checka läget lite.

Tokmysigt eftersom vi träffas alltför sällan.


   


Och de hade tagit med sig den godaste av rabarberpajer jag någonsin smakat. Yumyum!


 

Behöver jag säga att det sa Slurp! och så var den slut...?


 


Även den kvällen var magisk.

Älskar kvällarna på verandan i buan.


 


Efter att knut och pappa åkt till ström för att inhämta lite prylar till ett litet projekt och för att ordna det sista till Jens 30årsfest, tog vi en liten båttur, jag och knut. Härligt med lite fläkt i den varma sommardagen.


 

Här är då projektet. Det kan ibland vara lite svårt att ta ur ett nät när man är två personer, märkte vi... Plus att det är ganska skönt att stå längst ut på bryggan och ta ur dem då det är minst med mygg och (läs detta på jämtska nu...) "åt" så vi slog våra kloka huvuden ihop och kom fram till detta.

En stålstång göts fast i ett däck och uppe på dessa stålstänger var då två utstickande små stänger. Där hänger man upp näten, eller "spila" som det heter. Mycket enklare att ta ur en fruktansvärt kämpa-aktig fisk som snurrat in sig i alla attans nätmaskor den hittat, när man har båda händerna fria.

Jag tror att alla inblandade aktörer var nöjda med idén :)

Mobilt men satikens så tungt så det står där det står kan jag lova!


 


Två saker har jag lärt mig på min semester som jag värderar högt:

1: filea aborre.

2: att göra en riktig "kölbull " ! Eller Kolbulle, om vi ska prata Stockholmska.

Riktigt saltfläsk, vatten och mjöl. Och rejält med smör, naturligtvis ;) Då har du en femstjärnig skogsmiddag bakom Stubbe nr 1.

Toppa det med en riktig kopp kok-kaffe över "eiln", ja, what to say more than: "He kan int bli bätter!"


 

Under hela vistelsen har myggen och de ettriga små sandmyggerna varit ett stående inslag på kvällarna, och varje gång har vi tyckt synd om Tivo som varit helt grå av dessa små otyg. Det tog oss en par dagar att komma på att sätta honom längst ut på bryggan, där det naturligtvis är minst med mygg.

Enzo höll honom sällskap ett tag men skuttade till oss efter en stund.

Han var lite brydd ett tag, stod och kikade på oss med sänkt huvud och moloken blick men efter en stund kände han nog hur skönt det var..

 

... och la sig ner och mådde gott och kikade på utsikten.


 


Vi satte oss på verandan efter att ha slagits med ohyran för länge. Här mår vi som allra bäst...


 

...även Enzo, som här myser på den nylagda mattan.

Det här är alltså hans vanliga pose när han mår riktigt, riktigt gott.

Som en groda.


 

Sista kvällen med gänget spenderades utan Språkröret (knut).

Tvärillamående satte stopp för hans funderingar just denna kväll så vi fick sitta själv och fillidera.

När solen gått ner och då vi var riktigt säker på att Nu, har nog alla skogens mygg, flugor, sandmygg och småsvadan vaknat... då kommer vi på att vi ska bada tunna.

Timing is NOT our thing..

Jaja, vi tog med oss en myggspiral och gick ner ändå. Det var skönt ända tills dess att det blev 40 grader i tunnan och man var tvungen att sitta mer uppe på kanten än nere i tunnan.

DÅ kände man att man valt fel tillfälle att bada. Vi var helt enkelt för tidiga för de brukar försvinna runt tolv-halv ett-tiden.


Mycket härlig tid i buan.. som sagt, det är mitt Paradis. Men trots detta, var det ganska skönt att komma hem.

Och att då få se att offerten på badrummet äntligen kommit, ja det var pricken över i:et.

Byggställningen var märkligt nog inte flyttad men det skedde ganska fort efter vår hemkomst. Dan efter närmare sagt.


Och nu var det ju dags för Jens 30 årsfest!

Jag och Maria hade fixat och smugglat i flera veckor så det skulle bli så kul att överraska honom med både dagstur och fest på kvällen.

Grabbarna skulle kidnappa honom på morgonen så vid elvatiden kom de dit och "lockade ut" honom med sjujävla smäll! Magnus hade nån form av... bomb. En ballong med gas kan man säga. Och jag kan lova att det hördes. Ordentligt.  De provade nämligen hemma hos oss och jag trodde att ställningen höll på att rasa in i huset.

Hos födelsedagsbarnet kom alla grannar ut och undrade "vad faen det var som sprängdes??"

När de åkt åkte jag till Maria och vi stökade och ställde, dukade och gjorde kladdkaka och smörgåstårta. Sedan hämtades barnen och jag och Maria fick fixa till oss och må lite gott innan huliganerna anlände.

;)


 

Vi blev inte så många men vi hade väldigt trevligt. Trots lite för stort alkoholintag för vissa. Men så kan det ju bli ibland.

:)

Det är tur jag har Maria :)


Nu är det snart början på min sista semestervecka.

Lite trist men samtidigt känner jag att det ska bli ganska skönt att börja jobba igen. Och på sommaren är det dels lite stressigare men samtidigt mycket roligare, än resten av året.


Men som sagt, en vecka kvar :)

Och den ska bli så rolig!

Emelie kommer hit och sedan moster Lisa och Tova. Och för att toppa veckan blir det middag hos Susan och Mattias.

Skojigt!


 






Ovido - Quiz & Flashcards