Alla inlägg den 27 november 2011

Av Malin - 27 november 2011 18:50

Mys!

Också enda dagen på länge jag har ro att sätta mig ner och lägga in alla fina bilder på veckan som gått.


Vi kan ju börja med att vi åker till ström för att baka tunnbröd och gå på 110-årskalas.


 

Jag hjälpte mamma att ge vovvarna mat på torsdagskvällen. det var längesen man gjorde det sist. Men ajg fick en massa flashbacks!

:)


 


Det var frostigt och fint i gräset, jag hoppades få se snö när jag vaknade dagen efter!


 


Det var dock ingen snö men gudars så vackert det var..


Staffan var så snäll och tände upp åt oss så vi inte behövde köra dit tidigt på morgonen för att göra det, för det måste man, så muren är riktigt varm och go :)

Där var det varmt vill jag säga! Jag stod med ryggen mot detta hela tiden vi gjorde "ämna", alltså tunnbrödsämnen, degklumparna, och jag kan säga att rumpan var het!

:)


 

titta så fint vi gör!


     


När vi gjort färdigt ämnena, var det dags att göra ugnen redo så veden tryckte vi ut mot sidorna, som man ska göra. Helvetiskt varmt åt småfingrarna!



Sen började äventyret! Vi har inte bakat på några år så vi var lite osäkra på om vi hade rätta känslan. Mamma fick naturligtvis börja och känna om degen var bra och så fick hon dessutom visa mig hur det var man gjorde, för ajg var en gnutta osäker.

Men det gick som hejsan att kavla, lätt som en plätt!


 


Sen började den riktiga skolan, för min del. Jag hade aldrig gräddat förut, bara kavlat och borstat bröd efter gräddandet. Så nu fick mamma visa och förklara ordentligt. Det gick faktiskt ganska bra när jag provade och ajg lärde mig fort :) Men det är inte så enkelt att snurra den där attans kakan så den blir jämnt gräddad och fint svart längst ut. Man tror det, men det är det inte.

Allting går bra att lära sig bara man vill, så är det :)


 

Tadaa!



 


Och det kom snö den kvällen! Jag blev så lycklig!

Den stannade dock inte så länge men jag hann gå en promenad med mamma och Tivo.


Dagen efter var det dags för kalas och jäääklar vad roligt det var!

Först stod jag LÄNGE och trilskades med mitt hår och blev faktiskt hyfsat förbannad. Men...efter mycket om och men blev det riktigt bra och vips! så var det goda humöret tillbaka. :)

Så alla träffades hos mamma och pappa, vi slängde i oss riktiga goda aptitretare som Susanne hade gjort och hivade i oss lite glögg, jäger och lite ost och korv (man hinner MYCKET hos mamma och pappa på kort tid:).

Sen kom taxin och vi åkte till Äspnäs och som sagt, vi hade jäkligt kul!

4 lekar hann vi med och Doris hade gjort så himla god mat. Jag antar att hon fick hjälp med vissa saker men det jag hörde var att det var hon som lagat det mesta. Men jag hade inte förväntat mig annat :)

De kan fixa fester, det är ett som är säkert :D


 


Tillbaka till vardagen (efter en helvetesfärd hem på söndagen).

Jag gjorde en adventskaka till jobbet för att pröva mina nya stansar, snöflingorna.

Själva kakan i sig var för mastig för min smak, den kommer jag inte göra igen, trots att mina arbetskamrater tyckte den var god.

Nej, den var på tok för kladdig och jag fick ont i magen av den.

Men visst var den fin??

Det kommer nog hamna snöflingor lite här och var hädanefter ;)



 


Och eftersom jag var ensam på lördagskvällen gjorde jag revbensspjäll till middag. Allt efter Per Morbergs recept och jäääklar vad goda de blev!

Exakt som jag vill att de ska smaka...yumyum!

 


Efter det hade jag stämt träff med Mia hemma hos henne. Jag skulle följa med och kika på Jaki och henne när de tränar lite raining. Westernridning alltså.

Och jäklar vad rolgit det var!

Jag kan lätt säga att det var den roligaste lördagen jag haft på länge. Jag kände mig så hemma i sadeln och Jaki var den bästa av lärare. Han gjorde precis det jag gjorde med skänklarna och eftersom det är minst 9 år sen jag red så kan ni ju tänka er hur det var första stunden...

Men efter ett tag började jag fatta så till slut fick jag igång honom i galopp. Roligt, roligt roligt!!

Men jääklar, jäklar jäklar vad ONT jag har idag!

Sittbenen, ljumskarna, låren, ryggen, magen, axlarna och armarna gör inte som jag vill.


Dessutom gled mina fötter fel i stigbyglarna så min högra fotled är lite trasig. Bara den får vila antar jag att det går över men just nu får jag knappt av mig byxorna, om de sitter lite för tight runt benet.

Men som sagt, bästa kvällen ever, som avslutades med mias hemgjorda glass.

Yum!


 

Fina Jaki.

 

Fölis var lite bitig, men otroligt söt :) Och mamma var så go.. Henne myste jag ett bra tag med under tiden Mia kylde ner Jakis ben.

 

Så nu är det Första advent och jag myser. Snön har kommit och vi har gjort klart i huset. På onsdag ska vi åka till Birsta och försöka köpa alla julklappar. Det skulle vara så härligt att slippa den stressen...

   


Vår fina blågran ...


Och Nickelback, ajg bara måste säga det. Deras nya skiva är underbar!

Jag kan inte sluta lyssna på den!


Favoriten är dock Lullaby just nu, även fast hela skivan är i högklass för min smak.



Så när de kommer till Sverige kommer jag göra allt för att få åka och se dom!

Av vad jag har hört ska de åka på turné tillsammans med Daughtry. Sweeet!

Även Daughtry har godbitar på sitt nya album, som Losing my mind och Everything but me, även fast de inte var lika bra som Nickelback.


Härligt med ny, riktigt bra musik måste jag säga. Det ger livsgnista!


Nu: hänga tvätt med hög musik på övervåningen!


 




Ovido - Quiz & Flashcards