Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin - 11 oktober 2012 22:27

Det är tokhärligt att bo på hotell! Härliga sängar, lyxiga badrum och gofrukost! Och mötesdagarna är i samma stil. otroligt spännande och intressant :)
Jag är faktiskt inte ens nere över att jag inte får se Hela sverige bakar :)

Natti!

Av Malin - 11 oktober 2012 08:55

Har jag nu börjat åka på arbetsresor :) just nu är jag, mia, henrik och kjell-ove på väg till umeå för regionsmöte för ct:n. Roligt!

Av Malin - 7 oktober 2012 13:18

 


Jag älskar höst!

Det är så krispigt i luften och det är så fint med alla färger i löven.. Och när väl solen är framme, ja då blir det ju härligt varmt också, mitt bland all fräsch luft. Ja, det är mycket bättre med kyla än värme. Jag blir fort less på värmen men kylan.. den är skönare och fryser man, ja då är det bara att klä på sig.

Sen är det lite trist med allt detta mörker när det inte passar. Ute på vägarna tillexempel. Allt ljus från bilen sugs ner i vägbanan och det är konstant blött..

Men overall gillar jag hösten oerhört mycket.


Denna helg har mamma varit här! :D

Hon kunde inte låta bli när jag sa att vi (jag & Elise) hyrt en bakstuga för att baka tunnbröd :)

Och jag är så nöjd med lördagen. Vi hade jätte, jättetrevligt och det blev så goda bröd. Lite veck här och där men det hör till när man är nybörjare i ämnet.

Till min stora lycka lyckades jag med både kavlingen och gräddningen. Det är så härligt att baka tunnbröd. Det doftar gott, man jobbar systematiskt och gör konstverk verkligen. Ingen kaka blir den andra lik och det känns som man tar en liten paus ifrån all stress och alla krav som finns vardagligt.

Man kavlar och man pratar...och timmarna bara går :)


Och nu har vi en ny degrörare! Knut var fenomenal på det, trots hans förvåning över hur tungt det faktiskt var. Han insåg ganska snabbt varför pappa inte följt med denna gång ;)



 


Direkt när vi kommit fram till Bagarstugan var det braständning som gällde. Ugnen måste ju vara riktigt varm..

Men vilken fin bagarstuga det var!

Exakt ALLT fanns där som man kunde tänkas behöva, förutom en bättre dammsugare.... Men har den dammsugit mjöl i flera år kan jag tänka mig att den sett bättre dagar.... Jag kände hur mina luftvägar kände sig på vägen hem så..


   


Hur bra som helst!


Så vi började knåda ut degen och göra våra "ämnen".


 

62 kakor skulle det blir. Alldeles lagomt :)

Efter detta var det dags för en fikapaus i väntan på värmen i ugnen..


 


Nu är det ordentligt varmt, så då kör vi!


Som sagt, det gick riktigt bra för både mig och Elise. Hon var ordentligt duktig trots att det var första gången. Jag fick vänta i 22 år innan jag fick kavla och ytterligare ett år för att få grädda så... ja, hon gjorde det bra ;)


Och när det var dags för fika mitt i baket... meen gudars skymning vad gott det var!

Vi åt så vi blev stinn :D

Men efter det gick kavlingen utav bara klåen!


När vi kom hem hade Knut gjort middag och det var så himla gott. Och trött var vi i benen och fötterna så ni kan ju gissa vad det blev sen.

Soffläge.


Så blir det även idag :)

Jag och mamma tog en promenix innan hon skulle köra hem, så ryggen fick mjukas upp lite och det var behövligt.

Återigen...jag längtar efter vovven!


Och som vanligt när mamma och pappa varit här... så längtar jag hem.

Bara av den anledningen att jag vill kunna träffa både dom och andra i min familj oftare och mer regelbundet..

Så... då komemr tankarna på att flytta till ström tilbaka igen och gör sig påminda..

Vi får se vad framtiden anbringar.


Och jag har hittat en ny favoritmiddag!

Den är så otroligt god och så lekande lätt!

Pröva den, ni kommer inte bli besvikna :D


 


Skippa inte tomaterna och gurkan, det var pricken över i:et, och det tyckte tillochmed Knut! Den evigt skeptiske gourmén.

Prova!


Och bakningen har vuxit sig större igen hos mig. Och nu har jag införskaffat riktigt spritsprylar och lite nya stansar. Dels rosblad (de gröna) men också kronblad, så nu kan jag göra riktigt fina rosor för tårtorna jag vill göra :)

Nu ska jag bara öva lite inför den stora utmaningen som jag hoppas kommer i december ;)


Jag blev så otålig när jag fick mina psritsgrejer så jag tvärköpte en fusk-kaka, bara så jag fick provpspritsa :D

Sådär jättesnyggt blev det inte men övning ger färdighet!


 


Men vad tror ni om snön då?


Jag tror att det kommer komma en hel del av den varan.. Det finns ju ett ordspråk...eller två.. som talar emot varandra.

Rönn bär bara bördan en gång

Och:

Blir det mycket rönnbär, blir det mycket snö.


Jaha?

Vilken är rätt?


Det visar sig ;)


 

Ovido - Quiz & Flashcards