Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

Otoskleros

Av Malin - 31 mars 2011 14:44

Jag blir så glad när ni lämnar ett litet avtryck, ni är så goa !


Ja, otoskleros? Vet ni vad det är?

Det visste faktiskt inte jag heller. Jag kände igen det när mamma sa namnet, att öronläkarna i Östersund pratat om det när jag var yngre men efter ett tag viftat bort det.

Det är en sjukdom i örat som drabbar specifikt benet i innerörat som omvandlas och blir hårt. Stigbygeln, som är det minsta hörselbenet och sitter i ovala fönstret blir med tiden alltmer trögrörlig. Det resulterar i en hörselnedsättning av s k ledningshindertyp, dvs innerörefunktionen är oftast helt normal.

Man kan också drabbas av tinnitus.


Det bästa är att det går operera!

De går in och tar bort den riktiga stigbygeln och byter ut den mot en protes i titan och plast.

Och detta i lokalbedövning. Wonderful!

Hur häftigt är inte det?!

Och då kan jag kanske äntligen HÖRA vad folk säger till mig utan att alltid behöva titta på dem eller koncentrera öronen av mig.


Dock, går jag lite i förväg. Jag har inte ens träffat distriktssköterskan än!

Jag kanske bara har riktigt dålig hörsel, som inte går göra något åt, utan att använda hörselapparat.

Nej, jag ska kämpa om det visar sig att jag har Otoskleros.


Jag läste nyligen att de som fått diagnosen verkligen fått tjata om både hörselapparat och operation.

Trist att det ska behöva vara så.

Men jag gissar att jag kommer få vara väldigt envis den här gången. Oavsett diagnos.



Nu ska jag göra en liten beräkning, jag har ju mätat husväggen! ;)


Och vet ni vad?

Jag & Linda har skickat in uppsatsen till handledarna :)

Vi har bara finputsning kvar nu!



 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 13 september 2016 21:51

Ja..när det inte blir så mycket yoga..Är det skoj att fixa lite bilder :) ...

Av Malin - 11 augusti 2016 22:39

Av Malin - 9 augusti 2016 23:23

Av Malin - 8 augusti 2016 23:53

Av Malin - 31 juli 2016 23:32

Från och med nu kommer denna blogg bara innehålla bilder från min yoga.. för den som vill se. Farmor mest ;) ...

Ovido - Quiz & Flashcards